Nietrudno zauważyć, że w wielu placówkach przedszkolnych i szkolnych toalety pozostawiają sporo do życzenia. Często są niewygodne, nieergonomiczne i nieodpowiednio dostosowane do potrzeb dzieci. Wyobraź sobie maluchy w przedszkolu, które nie potrafią dosięgnąć do umywalki albo starszaków w szkole podstawowej szukających prywatności, ale napotykających zbyt niskie drzwi w kabinach. Takie detale wywołują dyskomfort, obniżają poczucie bezpieczeństwa i negatywnie wpływają na higienę. Z naszego doświadczenia wynika, że przemyślane, ergonomiczne i bezpieczne rozwiązania potrafią całkowicie odmienić komfort użytkowania tych przestrzeni. Poniżej opowiem Ci, jak zaplanować nowoczesną, funkcjonalną toaletę w placówkach edukacyjnych, by sprostać wymaganiom zarówno dzieci, jak i dorosłych.
Bezpieczeństwo i ergonomia
Projektując toaletę w przedszkolu czy szkole podstawowej, musimy mieć na uwadze, że korzystać z niej będą dzieci w różnym wieku i o różnym wzroście.
Wysokość urządzeń i elementów wyposażenia
Pamiętaj, że w każdej sali wiekowej dzieci rosną w różnym tempie, dlatego elastyczność w doborze wysokości może okazać się kluczowa. W ofercie Faneco posiadamy wyposażenie dostosowane do dzieci w różnym przedziale wiekowym, dzięki czemu łatwiej zachować optymalne standardy ergonomii. Kliknij tutaj, jeśli jesteś zainteresowany naszym wyposażeniem toalet publicznych, szczególnie jeśli jesteś architektem lub posiadasz firmę budowlaną, gdyż dla tych grup posiadamy specjalne korzyści.
Powierzchnie antypoślizgowe
Dzieci biegają, często nie zważając na mokrą podłogę. Z raportu Europejskiego Centrum Zapobiegania i Kontroli Chorób (ECDC) wynika, że upadki są jedną z głównych przyczyn urazów u najmłodszych. Dlatego wybierając płytki antypoślizgowe, minimalizujesz ryzyko wypadków. Warto również postawić na materiały łatwe do czyszczenia i odporne na wilgoć, dzięki czemu zachowasz higienę i bezpieczeństwo na odpowiednim poziomie.
Higiena i łatwość utrzymania czystości
Kwestie higieny w toaletach szkolnych i przedszkolnych są równie ważne co ergonomia. W końcu chodzi o zdrowie dzieci, które w takich placówkach spędzają znaczną część dnia.
Materiały odporne na intensywną eksploatację
-
Stal nierdzewna: Wytrzymała, łatwa do mycia, a przy tym odporna na uszkodzenia mechaniczne. To świetny wybór, jeśli zależy Ci na trwałości umywalek, pojemników na papier czy dozowników mydła.
Automatyczne rozwiązania
Z praktyki wiem, że dzieci — zwłaszcza w młodszym wieku — czasem zapominają umyć ręce albo mają problem z samodzielnym dozowaniem mydła. Wprowadzenie bezdotykowych dozowników mydła, elektrycznych suszarek do rąk czy automatycznych kranów istotnie poprawia higienę. Według badania opublikowanego w „Journal of School Nursing”, automatyczne systemy pozwalają nawet o 30% skuteczniej ograniczać rozprzestrzenianie się drobnoustrojów.
Komfort i prywatność
Dzieci, zwłaszcza w wieku szkolnym, zaczynają zwracać uwagę na prywatność w toaletach. Zbyt niskie przegrody czy drzwi bez zamków tworzą nieprzyjemne sytuacje i mogą powodować stres u młodych użytkowników.
Wysokość przegród i drzwi
Zadbaj, aby kabiny były na tyle wysokie, by zapewnić prywatność, ale jednocześnie pozostawiały minimalną przestrzeń od podłogi. W szkołach podstawowych można zastosować wyższe przegrody (do ok. 180 cm), natomiast w przedszkolach wystarczą niższe, choć wciąż chroniące podstawowe potrzeby prywatności.
Jasna i przyjazna estetyka
Kolory w łazience mają znaczenie. Przyjazne dla dziecka odcienie (np. pastelowe barwy) i właściwe oświetlenie sprawiają, że dziecko czuje się swobodnie i chętniej dba o higienę. Warto też zadbać o wystarczającą ilość światła dziennego, co — według badań WHO — pozytywnie wpływa na samopoczucie.
Dostępność dla dzieci z niepełnosprawnościami
Pamiętaj, że w każdym przedszkolu czy szkole mogą pojawić się dzieci z różnymi ograniczeniami ruchowymi lub innymi potrzebami specjalnymi. Zapewnienie przystosowanej kabiny dla osób z niepełnosprawnością to już nie tylko wymóg prawny, ale przede wszystkim kwestia empatii i równości w dostępie.
Szerokość przejścia i drzwi
Według polskich norm dostępności (m.in. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r.), kabina dla osoby z niepełnosprawnością powinna umożliwiać swobodny wjazd wózkiem inwalidzkim. Zwykle mówimy o minimalnej szerokości drzwi 90 cm i odpowiednim promieniu przestrzeni manewrowej wewnątrz pomieszczenia.
Poręcze i uchwyty
Dla dzieci z ograniczeniami ruchowymi kluczowe będą poręcze przy misce WC, które powinny być na odpowiedniej wysokości (zwykle 70–75 cm od podłogi). W naszej firmie dbamy o to, by były one wykonane z antypoślizgowych materiałów i wytrzymałe na duże obciążenia.
Końcowe spostrzeżenia
Projektując toaletę w przedszkolu lub szkole podstawowej, nie zapominaj, że dzieci rosną i zmieniają się z semestru na semestr — dlatego warto myśleć przyszłościowo i elastycznie. Dobór wyposażenia dostosowanego do dynamicznego rozwoju najmłodszych nie tylko podnosi ich komfort, ale też uczy samodzielności w dbaniu o higienę. W mojej pracy widziałem już wiele świetnych projektów, które dzięki prostym usprawnieniom (takim jak regulowane dozowniki czy modularne kabiny) z łatwością spełniają potrzeby dzieci na różnych etapach edukacji.
Co jeszcze możesz zrobić?
Dobrze zaprojektowana toaleta to nie tylko komfort czy higiena, ale również element budujący kulturę i odpowiedzialność. Dzięki odpowiednim rozwiązaniom możesz sprawić, że dzieci będą czuły się w szkolnych łazienkach bezpiecznie i swobodnie — a przecież w edukacji i rozwoju to poczucie bezpieczeństwa jest najważniejsze.
Zespół Faneco